Päivällä junan ikkunasta näkyy ulkopuolella oleva maisema, jota lasissa olevat heijastukset eivät sotke juuri lainkaan. Hämärän tultua ikkunassa alkaa näkyä vaunun sisäpuoli ja lopulta maisema katoaa näkyvistä kokonaan. Kun ulkona on pimeää, heijastaa lasin pinta peilikuvan vaunun sisäosista. Ikkunan lasi toimii kuitenkin yöllä aivan samoin kuin päivälläkin. Päivällä ulkoa tuleva valo on vain niin kirkas, että se peittää lasin heijastukset. Ikkunan heijastuskyky on sitä suurempi, mitä viistommin sen pintaa katsotaan. Junassa pystyt tarkkailemaan selvemmin kauempana olevasta ikkunasta kanssamatkustajia kuin aivan vieressäsi olevasta ikkunasta.
Kun valo osuu ikkunaan, osa valosta menee ikkunasta läpi (taittuu) ja osa valosta heijastuu. Jos lasi on tasainen, pätevät seuraavat lait heijastuneelle säteelle:
(1) Heijastunut säde on samassa tasossa kuin tuleva säde ja pinnan normaali.
(2) Tulokulma on yhtä suuri kuin heijastuskulma.
Jos lasin pinta on epätasainen, tapahtuu heijastumista kaikkiin suuntiin, jolloin emme näe selvästi lasin toiselle puolelle. Näkyvää valoa heijastavat parhaiten alumiini ja hopea, joihin osuvasta valosta yli 90 % heijastuu. Siksi niitä käytetäänkin peileihin.
Kun valo saapuu vedestä ilmaan, taittuu valo pinnan normaalista poispäin. Tulokulman kasvaessa riittävän suureksi säde taittuu pitkin rajapintaa, jolloin kala ei näe veden läpi ollenkaan. Tapahtuu kokonaisheijastus.
Kokonaisheijastuksen käytöllä on tärkeä merkitys optisissa laitteissa, koska sen avulla saadaan kaikki valo kulkemaan haluttuun suuntaan. Lasin ja ilman välinen kokonaisheijastuksen rajakulma on pienempi kuin 45o, joten suorakulmaisen tasakylkisen prisman avulla saadaan valo kulkemaan haluttuun suuntaan.
Avoin matematiikka 7Osio 2: Kuvioiden luokittelua ja pinta-aloja23.5.2014