Ongelmatehtävistä, jotka etenevät ainoastaan yhteen suuntaan, selvitään usein pelkällä päättelyllä. Sen sijaan, jos ongelmaa on tarkasteltu kahdesta tai useammasta eri näkökulmasta, vaaditaan yhtälön kirjoittamis- ja ratkaisutaitoja tilanteen selvittämiseksi. Vaikka osaisit päätellä suoraan tässä kappaleessa jonkin tehtävän, se ei ole sallittua. Ongelmista on opittava muodostamaan yhtälöitä.
Esimerkki 1.
Kun eräs luku kerrotaan kolmella ja lisätään tuloon viisi, saadaan 20. Mikä on alkuperäinen luku?
Ratkaisu:
Merkitään kysyttyä lukua x:llä ja piirretään kaavio tilanteen hahmottamiseksi.
Kaavion kaikki nuolet osoittavat samaan suuntaan ja päätyvät lopulta tulokseen 20. Kaavion perusteella voidaan kirjoittaa yhtälö ja ratkaista se normaaleja yhtälön ratkaisusääntöjä noudattaen.
Vastaus: Alkuperäinen luku on 5.
Esimerkki 2.
Kun erääseen lukuun lisätään 6, saadaan alkuperäinen luku nelinkertaisena. Mikä on alkuperäinen luku?
Ratkaisu:
Merkitään kysyttyä lukua x:llä ja piirretään tilanteesta kaavio.
Kyseessä on ongelma, jota tarkastellaan kahdelta eri suunnalta. Molemmissa päädytään samaan lukuun, jota ei ole annettu. Kirjoitetaan tilanteesta yhtälö ja ratkaistaan se normaaleja yhtälön ratkaisusääntöjä noudattaen.
Vastaus: Alkuperäinen luku on 2.
Avoin matematiikka 8Osio 1: Yhtälöitä ja prosentteja4.6.2014
Miten kannattaa toimia sanallisissa sovellus- ja ongelmatehtävissä?