Kirjan tekijät

Marika Toivola ja Tiina Härkönen

Ma­ri­ka Toi­vo­la val­mis­tui fyy­si­kok­si sekä fy­sii­kan ja ma­te­ma­tii­kan opet­ta­jak­si 15 vuot­ta sit­ten. Hän on toi­mi­nut opet­ta­ja­na niin ylä­kou­luis­sa kuin lu­ki­ois­sa­kin sekä kou­lut­ta­ja­na yk­si­tyi­sel­lä sek­to­ril­la. Ny­kyi­sin Ma­ri­ka te­kee väi­tös­tut­ki­mus­ta kään­tei­seen ma­te­ma­tii­kan opet­ta­mi­seen liit­ty­en. Op­pi­lai­den mo­ti­voi­tu­mi­nen ja ma­te­maat­ti­nen itse­tun­to ovat tut­ki­muk­sen kes­ki­ös­sä.

Tii­na Här­kö­nen on toi­mi­nut ma­te­ma­tii­kan opet­ta­ja­na yli kym­me­nen vuot­ta. Hä­nel­lä on ko­ke­mus­ta niin pe­rus­kou­lus­ta, am­ma­til­li­ses­ta kou­lu­tuk­ses­ta kuin lu­ki­os­ta­kin. Tii­nal­la on myös kan­sain­vä­lis­tä ko­ke­mus­ta ope­tus­työs­tä, sil­lä hän on työs­ken­nel­lyt kol­me vuot­ta opet­ta­ja­na ulko­mail­la.

Ma­ri­ka ja Tii­na ovat kir­joit­ta­neet ylä­kou­lun ma­te­ma­tii­kan oppi­kir­ja­sar­jan Avoin ma­te­ma­tiik­ka ja jul­kais­seet sen avoi­mel­la li­sens­sil­lä. Kir­ja­sar­jan kan­ta­va­na aja­tuk­se­na on eriyt­tä­mi­nen ja se so­vel­tuu pe­rin­tei­sen ope­tuk­sen ohel­la erin­o­mai­ses­ti kään­tei­seen opet­ta­mi­seen. Kir­jat on ensi­si­jai­ses­ti kir­joi­tet­tu op­pi­lail­le itse­lu­et­ta­vak­si, mikä osal­taan esti ai­koi­naan kus­tan­nus­so­pi­muk­sen syn­ty­mi­sen. Rei­lun kym­me­nen vuo­den ku­lut­tua sii­tä, kun kir­ja­sar­ja sai al­kun­sa, he lait­toi­vat työn­sä ja­koon il­mai­sek­si. Su­rul­li­nen tosi­asia oli, että heil­lä oli val­mis ma­te­ma­tii­kan kir­ja­sar­ja, jos­ta ei­vät pys­ty­neet hyö­ty­mään muut kuin he ja hei­dän omat op­pi­laan­sa.

Avoi­met oppi­ma­te­ri­aa­lit ovat nos­tat­ta­neet voi­mak­kai­ta tun­tei­ta niin puo­les­ta kuin vas­taan­kin. Yh­teis­tä kes­kus­te­luil­le on huo­li avoi­mien oppi­ma­te­ri­aa­lien laa­dus­ta. Ma­ri­ka ja Tii­na toi­voi­si­vat kes­kus­te­lua avoi­mien oppi­ma­te­ri­aa­lien tar­jo­a­mis­ta mah­dol­li­suuk­sis­ta. Aja­tus avoi­men oppi­ma­te­ri­aa­lin taus­tal­la on laa­ja ja par­haim­mil­laan se edes­aut­taa koko op­pi­mis­kult­tuu­rin muut­ta­mi­ses­ta op­pi­las­läh­töi­sek­si. Op­pi­mi­sen kan­nal­ta oli­si var­mas­ti tu­lok­sel­li­sem­paa, jos opet­ta­ja voi­si lait­taa juu­ri ne op­pi­mi­sen kan­nal­ta par­haat vin­kit suo­raan oppi­kir­jaan op­pi­lai­den opis­kel­ta­vak­si ja kes­kit­tyä op­pi­lai­den oh­jaa­mi­seen. Eikä pidä unoh­taa avoi­mien oppi­ma­te­ri­aa­lien tar­jo­a­mia mah­dol­li­suuk­sia op­pi­lail­le, jot­ka ovat vas­ta ra­ken­ta­mas­sa omaa ma­te­maat­tis­ta tai­val­taan.

Tämä on oi­kea avoi­men oppi­kir­jan tuh­ki­mo­ta­ri­na, sil­lä kir­jat ovat saa­neet OnEdun kaut­ta hel­pos­ti muo­kat­ta­van muo­don ja kir­jat ovat pää­ty­neet jo sin­ne, min­ne ne on tar­koi­tet­tu­kin eli op­pi­lail­le.

Toi­vom­me an­toi­sia het­kiä Avoi­men ma­te­ma­tii­kan pa­ris­sa.

Avoin ma­te­ma­tiik­ka 8Osio 3: Taso­ge­o­met­ri­aa5.6.2014