Marika Toivola valmistui fyysikoksi sekä fysiikan ja matematiikan opettajaksi 15 vuotta sitten. Hän on toiminut opettajana niin yläkouluissa kuin lukioissakin sekä kouluttajana yksityisellä sektorilla. Nykyisin Marika tekee väitöstutkimusta käänteiseen matematiikan opettamiseen liittyen. Oppilaiden motivoituminen ja matemaattinen itsetunto ovat tutkimuksen keskiössä.
Tiina Härkönen on toiminut matematiikan opettajana yli kymmenen vuotta. Hänellä on kokemusta niin peruskoulusta, ammatillisesta koulutuksesta kuin lukiostakin. Tiinalla on myös kansainvälistä kokemusta opetustyöstä, sillä hän on työskennellyt kolme vuotta opettajana ulkomailla.
Marika ja Tiina ovat kirjoittaneet yläkoulun matematiikan oppikirjasarjan Avoin matematiikka ja julkaisseet sen avoimella lisenssillä. Kirjasarjan kantavana ajatuksena on eriyttäminen ja se soveltuu perinteisen opetuksen ohella erinomaisesti käänteiseen opettamiseen. Kirjat on ensisijaisesti kirjoitettu oppilaille itseluettavaksi, mikä osaltaan esti aikoinaan kustannussopimuksen syntymisen. Reilun kymmenen vuoden kuluttua siitä, kun kirjasarja sai alkunsa, he laittoivat työnsä jakoon ilmaiseksi. Surullinen tosiasia oli, että heillä oli valmis matematiikan kirjasarja, josta eivät pystyneet hyötymään muut kuin he ja heidän omat oppilaansa.
Avoimet oppimateriaalit ovat nostattaneet voimakkaita tunteita niin puolesta kuin vastaankin. Yhteistä keskusteluille on huoli avoimien oppimateriaalien laadusta. Marika ja Tiina toivoisivat keskustelua avoimien oppimateriaalien tarjoamista mahdollisuuksista. Ajatus avoimen oppimateriaalin taustalla on laaja ja parhaimmillaan se edesauttaa koko oppimiskulttuurin muuttamisesta oppilaslähtöiseksi. Oppimisen kannalta olisi varmasti tuloksellisempaa, jos opettaja voisi laittaa juuri ne oppimisen kannalta parhaat vinkit suoraan oppikirjaan oppilaiden opiskeltavaksi ja keskittyä oppilaiden ohjaamiseen. Eikä pidä unohtaa avoimien oppimateriaalien tarjoamia mahdollisuuksia oppilaille, jotka ovat vasta rakentamassa omaa matemaattista taivaltaan.
Tämä on oikea avoimen oppikirjan tuhkimotarina, sillä kirjat ovat saaneet OnEdun kautta helposti muokattavan muodon ja kirjat ovat päätyneet jo sinne, minne ne on tarkoitettukin eli oppilaille.
Toivomme antoisia hetkiä Avoimen matematiikan parissa.
Avoin matematiikka 9Osio 1: Lausekkeita ja funktioita5.6.2014