Esimerkki 1.
Taulukkoon on koottu erään peruskoulun oppilasmäärät vuosina 1999-2003. Miten oppilasmäärät ovat muuttuneet vuodesta 1999?
Muutoksia on helppo havainnollistaa prosenttilukujen avulla. Valitaan tarkastelun lähtökohdaksi vuoden 1999 oppilasmäärä 420 ja lasketaan jokaisen vuoden oppilasmäärän suhde vuoden 1999 oppilasmäärään.
Taulukosta nähdään, että vuonna 2000 oppilasmäärä kasvoi 5,5 %, vuonna 2001 oppilasmäärä oli pienentynyt 2,1 % vuoden 1999 oppilasmäärästä jne.
Indeksiluvut kuvaavat prosentuaalista muutosta valittuun vertailuajankohtaan. Indeksiluvut ovat periaatteessa prosenttilukuja, jotka merkitään ilman prosenttimerkintää. Mitkä ovat edellisen esimerkin oppilasmäärien indeksiluvut vuosittain ja miten perusvuoden valinta merkitään? Indeksilukuja tarkasteltaessa pitää muistaa, että niistä nähdään suoraan prosentuaalinen muutos ainoastaan perusvuoteen verrattuna. Jos halutaan vertailla muita indeksiarvoja keskenään, on laskettava lukujen välinen muutosprosentti.
Vertailuprosentti
Kun halutaan ilmaista kahden luvun suuruusero prosentteina, lasketaan kuinka monta prosenttia lukujen erotus on siitä luvusta johon verrataan. Vertailuprosenttia laskettaessa nimittäjäksi tulee se luku, johon verrataan. Vertailu ilmaistaan kysymyksessä usein kuin-sanalla.
Muutoksiin liittyy myös prosenttiyksikkö, joka tarkoittaa kahden prosenttiluvun erotusta.
Esimerkki 2.
Kuluttajahintaindeksin perusvuotena on käytetty vuotta 1995. Montako prosenttia kuluttajahinnat nousivat
- vuodesta 1995 vuoteen 1996
- vuodesta 1995 vuoteen 2000
- vuodesta 1999 vuoteen 2002?
(Lähde: Tilastokeskus)
Ratkaisu:
a) Jos muutosta verrataan perusajankohtaan, nähdään indeksiluvusta suoraan prosentuaalinen nousu. Koska vuoden 1996 indeksiluku on 100,6, ovat kuluttajahinnat nousseet 0,6 %.
b) Koska vuoden 2000 indeksiluku on 108,0, ovat kuluttajahinnat nousseet 8,0 %.
c) Vuoden 1999 indeksiluku on 104,4 ja vuoden 2002 indeksiluku on 112,5. Nyt indeksiluvusta ei nähdä prosentuaalista nousua suoraan, koska ei verrata perusarvoon. Vastausta haetaan kysymykseen: ”Montako prosenttia luku 112,5 on suurempi kuin 104,4?”
Vastaus: Vuosina 1995-1996 kuluttajahinnat nousivat 0,6 %, vuosina 1995-2000 nousua oli 8,0 % ja vuosina 1999-2002 nousua oli 7,8 %.
Avoin matematiikka 9Osio 3: Kerrataan ja sovelletaan5.6.2014
Muutosprosentti
Kun lasketaan, kuinka monta prosenttia jokin on muuttunut, lasketaan ensin muutoksen suuruus ja sen jälkeen, kuinka monta prosenttia muutos on alkuperäisestä arvosta.