Kartta, GIS ja GPS

Perustietoa ja sovelluksia

Päivitetty artikkeli tekijän omalla sivulla
Tutustu näihin
Materiaalia kartografiasta ja kartoista
GIS ja paikkatietoa suomeksi

The or­bi­ting cons­tel­la­ti­on of GPS sa­tel­li­tes.;By NOAA [Pub­lic do­main], via Wi­ki­me­dia Com­mons

GPS suomeksi
GIS englanniksi
GPS englanniksi
Antipodit

Olet­ko kos­kaan miet­ti­nyt, mikä paik­ka on täs­mäl­leen vas­tak­kai­sel­la puo­lel­la maa­pal­loa kuin Suo­men joku koh­ta.

Tele­vi­si­os­sa tuli taan­noin  erit­täin hy­vin teh­ty do­ku­ment­ti asi­as­ta. Sii­nä vie­rail­tiin mm. Bai­kal- jär­ven ran­nal­la ja Chi­len ete­lä­o­sas­sa ole­vas­sa ky­läs­sä: Nämä ovat tois­ten­sa an­ti­po­de­ja.

Goog­le Earth: Yleis­tä käyt­tö­o­pas­tus­ta esi­tyk­si­nä (Goog­le­Docs)

Aarne Hagman: Blogijuttu (osa)

Kart­ta: Goog­le Earth- ku­van­kaap­paus

per­jan­tai 25. hel­mi­kuu­ta 2011

14 sol­mua Green­wic­hiin ja Goog­le Eart­hil­la maa­pal­lon ym­pä­ri 

Olli Ja­lo­sen kir­ja “14 sol­mua Green­wic­hiin” il­mes­tyi vuon­na 2008 ja oli myös Fin­lan­dia-eh­dok­kaa­na. Kir­jan lu­ke­mi­nen tuol­loin jäi, vaik­ka mat­ka­ker­to­mus 0-me­ri­di­aa­nia  (kts Wiki­pe­dia) pit­kin he­rät­ti ko­vas­ti myös maan­tie­teel­lis­tä kiin­nos­tus­ta­ni.

Nyt luin tuon hie­non kir­jan ja sa­mal­la tein tuon mat­kan mat­kan ihan “konk­reet­ti­ses­ti”: Ra­ken­sin ni­mit­täin sen Goog­le Eart­hin pai­kan­mer­keil­lä. Tämä on­nis­tui erit­täin hy­vin, kos­ka Ja­lo­sen kir­jas­sa ovat mat­ka­ker­to­muk­sen lo­keis­sa tar­kat koor­di­taa­tit eri pai­kois­ta ja jos nii­tä ei ol­lut, käy­tin hy­väk­se­ni ker­to­muk­ses­sa mai­nit­tu­ja pai­kan­ni­miä.

En ha­lua riis­tää kir­jaa lu­ke­mat­to­mil­ta elä­myk­siä se­los­ta­mal­la täs­sä tar­kem­min kir­jan ide­aa juon­ta, joka sel­vi­ää myös esim tääl­tä: http://www.mtv3.fi/uu­ti­set/kult­tuu­ri. Tuon Goog­le Eart­hin kier­to­mat­kan ym­mär­tä­mi­sek­si muu­ta­ma asia on syy­tä kui­ten­kin mai­ni­ta.

Ky­sees­sä on siis kil­pai­lu, joka jär­jes­tet­tiin täh­ti­tie­te­li­jä Ed­mund Hal­leyn (Wiki­pe­dia) 350- juh­la­vuo­den kun­ni­ak­si. Kil­pai­li­joi­den piti kier­tää maa­pal­lo 0-me­ri­di­aa­nia pit­kin niin, että sil­tä sai poi­ke­ta maal­la kor­kein­taan 1 mai­lin (3,218 km) ja me­rel­lä 10 meri­mai­lia (37,040 km). Kil­pai­lun jär­jes­tä­jät pys­tyi­vät seu­raa­maan ja  kont­rol­loi­maan jouk­ku­ei­den kul­kua sa­tel­liit­ti­pai­kan­nus- tek­nii­kal­la. Jouk­ku­ei­den piti myös kui­ta­ta mää­rä­tyil­lä pai­koil­la käyn­nit. Kir­jas­ta sel­vi­ää tar­kem­min, kuin­ka nämä kont­rol­lit käy­tän­nös­sä to­teu­tet­tiin. Mää­rä­tyil­lä reit­ti­vä­leil­lä kil­pai­lun joh­to va­paut­ti tuos­ta 0-me­ri­di­aa­nin tar­kas­ta seu­raa­mi­ses­ta. Maal­la kil­pai­li­joi­den piti kul­kea ja­lan – il­man min­kään­lais­ta moot­to­ri-/kul­ku­vä­li­ne­apua, me­rel­lä pur­je­ve­neel­lä ja sisä­ve­sil­lä ve­neel­lä. Mää­rä­tyt reit­ti­vä­lit kul­jet­tiin kil­pai­lun joh­don jär­jes­tä­mä­nä lai­val­la, ilma­lai­val­la, au­tol­la tai he­li­kop­te­ril­la.

Goog­le Eart­hil­lä mat­kan te­ke­mi­nen on­nis­tui hy­vin ja tar­kas­ti kir­jan tie­to­jen pe­rus­teel­la lu­kuun ot­ta­mat­ta Ve­nä­jän Tšu­kot­kan nie­mi­maa­ta, mis­sä poik­keuk­sel­li­ses­ti mat­kat­tiin au­tol­la ja sem­mois­ta reit­tiä, mitä en kir­jas­ta saa­nut kun­nol­la sel­vil­le.

Olin yh­tey­des­sä kir­ja­li­ja Olli Ja­lo­seen ja hän suh­tau­tui tä­hän “mat­kaa­ni” po­si­tii­vi­ses­ti. Hän myös ys­tä­väl­li­ses­ti sel­ven­si, mis­tä joh­tu­vat hä­nen­kin huo­maa­mat kir­jan paik­ko­jen ja Goog­le Eart­hin pai­kan­merk­kien il­mei­set erot: Kir­jas­sa ole­vat pai­kat on mää­ri­tet­ty Or­dan­ce Sur­veyn kart­to­jen mu­kaan. Nii­den koor­di­naat­ti­jär­jes­tel­mä poik­ke­aa sa­tel­liit­ti­tek­niik­kaa käyt­tä­väs­tä Goog­le Eart­hin koor­di­naa­tis­tos­ta. (Koor­di­naa­ti­jär­jes­tel­mis­tä: Maan­mit­taus­lai­tos). Hän ker­toi käyt­tä­neen­sä kir­jan te­ke­mi­seen myös Ge­o­cac­hing- si­vus­to­ja. “Ge­o­kät­köi­ly” kuu­luu har­ras­tuk­sii­ni.

w:Wald­seemül­ler map; 1507; [Pub­lic do­main], via Wi­ki­me­dia Com­mons

GE1 Maa­il­ma muu­tok­ses­sa / Uusi opsAar­ne Hag­man; Kurs­sin ri­kas­tus­ma­te­ri­aa­lia 201616.8.2016