Liikenne
Johdannoksi blogijuttu
Ttiistai 23. helmikuuta 2010
Liikennettä maailman merillä
Eilisessä Helsingin Sanomissa (22.2.2010) oli mielenkiintoinen artikkeli siitä, kuinka ilmaston lämpeneminen sananmukaisesti avaa uusia reittejä merille. Pohjoisen napa-alueen yhtenäisen jäätikön pieneneminen on nimittäin tehnyt kesäisin mahdolliseksi kulkea ilman jäänmurtajaa koillisväylän ja luoteisväylän läpi. Koillisväylä on meritie Pohjois-Atlantilta Siperian pohjoispuolitse Beringinsalmeen ja luoteisväylä kulkee Beringinsalmesta Kanadan arktisen saariston kautta Atlantille.
Molemmat väylät kiinnostavat siksi, että ne ovat suorempia reittejä noiden alueiden välisille kuljetuksille kuin etelämpää Panaman ja Suezin kanavan kautta kulkevat reitit.
Koillisväylä koskettaa Suomea sekä sen historian että mahdolisesti myös tulevaisuuden kautta.
Suomalaisyntyinen Adolf Erik Nordenskiöld pääsi retkikuntineen Vega- laivallaan läpi koillisväylän kesällä 1879 – tosin vasta odotettuaan talven yli jäihin juuttuneena ennen Beringinsalmea.
Jos koillisväylän meriliikenne tulevaisuudessa lähtee toden teolla käyntiin, Suomesta voisi tulla sitä kautta suuntautuvien kuljetusten tärkeä kauttakulkumaa. Artikkelissa tulevaisuudentutkija Mika Aaltonen visioi mm. sitä, kuinka Norjan rannikkosatamista tuotaisiin öljyä ja kaasua rautateitse Ouluun ja sieltä edelleen putkia pitkin Euroopan markkinoille.
Siis mitä öljyä ja kaasua?
Pohjoisen jääpeitteen sulamisesta seuraa nimittäin myös se. että tällöin päästäisiin hyödyntämäään arktisten alueiden merenpohjasta löytyneitä runsaita fossiilisten polttoaineiden varoja. Hankaluuksia ja ehkä kahnauksiakin tulee sitten siitä, mille valtiolle nuo varat kuuluvat ja kuka niitä saa hyödyntää. Siitä täällä on ollut juttu 12.8.2008.
Ilmaston muutoksen torjunnan ja seurauksien kannalta tämmöinen kehityskulku on tietenkin varsin kummallinen.
Laitanpa tähän samaan juttuun linkiksi sivuston, jolla voi seurata lähes reaaliajassa maailman merien laivaliikennettä:
Kartalla näkyvät myös laivojen laadut erilaisina symboleina ja niitä klikkailemalla saa tietoa myös kyseisestä laivasta.
Tätä kirjoittaessani Suomenlahden keskiväylällä, Helsingin eteläpuolella on menossa neljä rahtilaivaa ja kaksi tankkeria itään. Länteen on menossa viisi rahtilaivaa ja kaksi tankkeria. Jäänmurtaja Sisu näköjään avustaa laivoja tuolla reitillä.
Hakuja voi tehdä myös sataman mukaan: Helsingin satamassa on klo 15.20 listauksen mukaan 15 erilaista alusta ja Rotterdamissa 200!
Samanlaista “laivabongausta” voi harrastaa myös GoogleEarthissa:
Kun näitä molempia zoomailee sopivasti, saa hyvän käsityksen maailman tärkeimmistä laivareiteistä ja satamista.
Lennä ja kulje laivalla netissä:
- BBC News – Saturday, 17 April 2010 05:14 UK; Volcanic ash: Air travel ‘facing days of chaos’
- Flightradar24.com – Live flight tracker!
- Flights interactive: see the planes in the sky right now | Environment | theguardian.com
- Lentoreitit kartalle (Esimerrkinä HEL-SFO)
Muuta netissä:
- 40 more maps that explain the world
- 25. Europe, as mapped by tweets
- 40. Every airline flight in the world over 24 hours
- 23 kuvaa, jotka saavat katsomaan maapalloa ja omaa napaa ihan uudesta näkökulmasta | Vivas:
- 2. Kuvassa rajatulla alueella asuu enemmän ihmisiä kuin sen ulkopuolella.
- 3. 115 miljardia ihmistä on elänyt maapallolla tähän asti. 7 miljardia heistä on elossa nyt, ja sinä olet yksi niistä.
- 4. Joka päivä ihmiset lentelevät ympäri maapalloa, tältä se näyttää avaruudesta katsottuna.
Seuraavassa kuva-artikkeleja liikenteestä Haagin Madurodamin pienoismaailmasta

Kalifornia; H80; Vasen kaista varattu autoille, joissa vähintään 2 matkustajaa; Aarne Hagman

Satamaa; Haag; Madurodamin pienosmaailma 23.6.2010; Aarne Hagman