1. Kuvaajien tulkintaa

Ti­las­to­tie­to­ja ha­vain­nol­lis­te­taan usein graa­fi­ses­ti eli eri­lais­ten ku­vaa­jien avul­la. Ku­vaa­jis­ta käy­te­tään ni­mi­tys­tä dia­gram­mit ja nii­den teh­tä­vä­nä on ker­toa uu­ti­soi­ta­vas­ta asi­as­ta tär­keim­mät sei­kat yk­sin­ker­tai­ses­ti ja sel­ke­äs­ti. Ku­vaa­jia kan­nat­taa kui­ten­kin tar­kas­tel­la kriit­ti­ses­ti, kos­ka jos­kus ne voi­vat vää­ris­tää tie­toa.

Esimerkki 1

Tar­kas­tel­laan oheis­ta ku­vaa­jaa.

  1. Mi­hin kel­lon­ai­kaan ka­me­lin ruuminlämpö oli kor­keim­mil­laan?
  2. Pal­jon­ko ruu­miin­läm­pö oli klo: 20.00?
  3. Mil­loin ruuminlämpö nou­si eni­ten?
  4. Pal­jon­ko ruu­miin­läm­pö oli alim­mil­laan?

Klik­kaa kaa­vi­o­ta suu­ren­taak­se­si!

Ratkaisu:
  1. 14.00
  2. 37 ̊C
  3. klo: 6.00-10.00
  4. 34 ̊C
 Esimerkki 2

Tar­kas­tel­laan alla ole­vaa ku­vaa­jaa.

  1. Mikä on hiih­to­la­dun kor­keus­ero?
  2. Mo­nen­nen­ko kilo­met­rin koh­dal­la tu­lee jyr­kin nou­su?
  3. Kuin­ka pit­kä on pi­sin las­ku­o­suus?
  4. Mon­ta­ko nou­su­o­suut­ta la­dul­la on?

Klik­kaa kaa­vi­o­ta suu­ren­taak­se­si!

Ratkaisu:
  1. noin 38 m
  2. 3,5 km
  3. noin 600 m
  4. 9

Tee teh­tä­vät klik­kaa­mal­la ku­va­ket­ta!

Avoin ma­te­ma­tiik­kaTi­las­to­ja ja to­den­nä­köi­syyk­siä4.4.2013