5. Aineiston luokittelu

Jos muut­tu­jan ar­vo­ja on pal­jon, ti­las­to­ai­neis­ton tul­kin­taa hel­pot­taa muut­tu­jan ar­vo­jen luo­kit­te­lu ryh­miin. Luo­kit­te­le­mal­la me­ne­te­tään osa ai­neis­ton in­for­maa­ti­os­ta, mut­ta useis­sa ta­pauk­sis­sa sil­lä li­sä­tään tu­los­ten ha­vain­nol­li­suut­ta. Jos ky­sees­sä on jat­ku­va ti­las­to­muut­tu­ja, ha­vain­nol­lis­te­taan sitä his­to­gram­mil­la, jos­sa pyl­vään kes­ki­koh­ta edus­taa luok­ka­kes­kus­ta.

Kori­pal­lo­seu­raan kuu­lu­vien nais­ten pi­tuu­det sent­ti­met­rei­nä ovat:

175 171 161 187 182 177 168 184 187 170 168 175 176 181 177 178 174 171 163 179 179 175 179 169 179 180 178 181 180 181 182 185 190 170 173 178 181 189 169 170 175 169 171 176 167 176 177 182 177 168

Ky­sees­sä on jat­ku­va muut­tu­ja, kos­ka pi­tuu­det on saa­tu sel­vil­le mit­taa­mal­la. Ne on pyö­ris­tet­ty lä­him­pään sent­ti­met­riin. Pi­tuu­det ovat ha­jau­tu­neet mel­ko laa­jal­le vä­lil­le ja osa niis­tä esiin­tyy ai­neis­tos­sa vain muu­ta­mia ker­to­ja. Ryh­mi­tel­lään pe­laa­jien pi­tuu­det seit­se­mään luok­kaan ja las­ke­taan nii­den luok­ka­kes­kus, frek­vens­si ja suh­teel­li­nen frek­vens­si.

Kos­ka ky­sees­sä on jat­ku­va ti­las­to­muut­tu­ja, ku­va­taan sitä his­to­gram­mil­la.

Jos luo­ki­tel­lun ai­neis­ton poh­jal­ta piir­re­tään vii­va­dia­gram­mi, si­joi­te­taan frek­vens­sit kun­kin luo­kan luok­ka­kes­kuk­seen.

Avoin ma­te­ma­tiik­kaTi­las­to­ja ja to­den­nä­köi­syyk­siä4.4.2013