Tutkimuskohteita sanotaan tilastoyksiköiksi ja tutkittavaa ominaisuutta tilastomuuttujaksi.
Joukkoa, johon tutkimus kohdistuu, sanotaan perusjoukoksi eli populaatioksi. Perusjoukko on usein niin suuri, ettei voida tehdä kokonaistutkimusta, vaan on tutkittava osajoukkoa. Jos osa-joukko edustaa hyvin perusjoukkoa, sitä sanotaan otokseksi, muussa tapauksessa kyse on näytteestä. Otos tulee valita siten, että jokaisella perusjoukkoon kuuluvalla on mahdollisuus tulla otokseen. Otannan voi suorittaa esimerkiksi arpomalla.
Korrelaatiolla tarkoitetaan muuttujien välistä tilastollista riippuvuutta. Sitä voidaan tutkia hajontakuvioista. Jos hajontakuvioon voidaan asettaa suora, korrelaatio on lineaarista. Jos suora on nouseva, on korrelaatio positiivista. Jos suora on laskeva, on korrelaatio negatiivista.
Tilastomuuttujien mitta-asteikot
Muuttuja voi olla määrää mittaava eli kvantitatiivinen tai laatua mittaava eli kvalitatiivinen. Mitta-asteikot jaetaan neljään luokkaan.
Laatusasteikko
Havainnot luokitellaan kahteen tai useampaan luokkaan samanlaisuutensa tai erilaisuutensa perusteella. Luokkia ei voi laittaa järjestykseen mitattavan ominaisuuden suhteen. Esimerkiksi nainen – mies, kaupunki – maalaiskunta.
Järjestysasteikko
Mitattavasta kohteesta voidaan ainoastaan sanoa, onko sillä mitattavaa ominaisuutta enemmän, yhtä paljon vai vähemmän kuin toisella kohteella. Kohteiden välisillä etäisyyksillä ei ole merkitystä. Esimerkkinä tästä ovat asenneskaalat: täysin eri mieltä/jokseenkin eri mieltä/ei samaa eikä eri mieltä/jokseenkin samaa mieltä/täysin samaa mieltä.
Välimatka-asteikko
Järjestyksen lisäksi mittauspisteiden väliset erot eli välimatkat ovat tulkittavia. Välimatka-asteikolla yhteen-, vähennys, kerto- ja jakolaskut ovat mielekkäitä laskutoimituksia. Lämpömittari on esimerkki välimatka-asteikosta. Välimatka-asteikolla nollapiste on määriteltävissä, kuten lämpötilassa (celsius- ja fahrenheitasteikko), eri tavoin.
Suhdeasteikko
Suhdeasteikko saadaan lisäämällä välimatka-asteikkoon absoluuttinen nollapiste. Suhdeasteikollisia muuttujia ovat esimerkiksi henkilön pituus, tulot sekä raha- ja lukumäärämitat.
Muuttujan mitta-asteikosta riippuu minkälaisia tunnuslukuja muuttujan kuvaamiseen voidaan käyttää.
Ehdotuksia tutkimusaiheiksi
Suunnittele ja toteuta tutkimus ja käytä tulosten analysoimisen apuna taulukkolaskentaohjelmaa. Ennen aineiston keräämistä pohdi tarkkaan, mitä haluat tutkimuksellasi saada selville. Sen jälkeen muodosta muuttujat ja tee kysymykset. Muista, että keräämäsi tiedot ovat koko tutkimuksen perusta. Havainnollista tuloksia tilastokuvaajien ja tunnuslukujen avulla.
Jatko-opiskelupaikka
Kuinka suuri osa koulusi 9. luokkalaisista menee peruskoulun jälkeen ammatilliseen oppilaitokseen, lukioon tai jonnekin muualle. Minne paikkakunnille jatko-opintoihin hakeudutaan?
Lähikaupassa asiointi
Käykö lähellä asuvat siellä useammin kuin kauempana ja ostavatko lähellä asuvat pienempiä ruokamääriä? Kumpien kaupassakäynti on tuottoisampaa?
Hintavertailu
Tutki jonkin tuotteen tai palvelun hintoja. Paljonko hinnat vaihtelevat eri kaupoissa? Voit ottaa tutkimukseen mukaan myös nettikauppoja.
Avoin matematiikkaTilastoja ja todennäköisyyksiä4.4.2013